Äntligen klart!

Äntligen, som vi har väntat. På den öppna spisen. Nu är den renoverad, och insatsen sitter där den ska. Vi proveldade igår i några timmar. Vart varmt och skönt faktiskt. Och i förmiddags när jag gick upp så kändes det faktiskt mycket varmare här nere än vad det har gjort förut. Även om själva insatsen var kall då. Men det känns som att värmen stannar kvar länge med den. Mycket bra köp enligt mig.
Tog lite bilder på när den sattes in. Den är tung, den väger närmare 100 kg, men gjutjärn är ju tungt, jag tycker det räcker med att lyfta på en stekpanna av det materialet. Borde nog träna mer.



Röret på plats. Det sandliknande som ligger i botten ska inte ligga där. Det är nåt som heter Vermikulit. Det ska fyllas mellan röret i skorstenen och murstocken. Men det räckte inte med det vi hade, så det ska köpas mer sådant.




Och så ser det ut när den står på plats inkopplad och klar.  Datalådan som står bredvid kan ni låtsas att ni inte ser. Den tjusiga hemmasnickrade grinen, bestående av kompostgaller, var en billig investering för att Theo inte skulle komma åt öppna spisen.




Och på denna bild så ser man nästan hela öppna spisen. Fast jag vet inte om jag tycker att det är så snyggt att ha en tegelhög mitt i huset. Funderade ett tag på att göra om den. Måla den, finns ju speciell putsfärg. Tror att det skulle bli snyggt att bara måla allt vitt, så att man fortfarande har själva tegelmönstret kvar, fast det är vitt. Vad tror ni om det? Eller ska man putsa den först? Och sen måla den? Kom gärna medförslag. Och ja, jag lovar, det fula kaklet som ligger framför spisen ska bort, bytas mot något annat. Kanske mosaik i någon grå/svart/vit variant.



Annars vill jag tacka för de gulliga kommentarerna som jag fick, om att söka jobb! Tack snälla. Men nu lyckades jag ju söka i alla fall, när jag satt här ensam. Det går mycket, mycket lättare att skriva då tycker jag. Men jobba på Clas Ohlson skulle jag nog gilla. De har så mycket grejor där, och jag tycker om att gå in i butiken. Oftast hittar jag saker som jag inte tänkt att jag skulle hitta :-). Oftast följer de med hem också.

Nähe, jag skulle visst visa alex hur Wii Fit boarden funkar. Han åker ju hem idag. Men kommer snart igen, och är då kvar en vecka. Ska bli  kul.

Kommentarer
Postat av: Ellie

Är öppna spisen data styrd :):)

Mysig den ser ut..



Kram

2008-12-07 @ 18:39:44
URL: http://htt:/fundersammastunder.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0