En vecka på sjukhus

Äntligen hemma, äntligen så är jag av med den där förbannade jäkla slangen. Vet ni hur jäkla skönt det är att slippa ha en kisspåse på benet? Ett sår att byta plåster på varje gång man duschat eller var 4:e dag? En påse som ska bytas var 5:e dag? Det är så grymt skönt så det kan nog ingen som inte varit med om det fatta.
Sjukhuset var ingen höjdare. Hade separationsångest som få. Grät som ett barn många gånger. Kändes hemskt många gånger, ensamt och övergivet. Visst, jag var inte ensam där, men jag var ensam där om att ha en liten bebis hemma på bara några månader. Bebistiden ska ju vara den jobbigaste tiden, många säger att man ska vara glad för den semester man kan få, men när semestern är påtvingad och inte valfri så blir det ingen trevlig ledighet. Nä ni, det var en riktig pers, så nu hoppas jag att jag slipper ligga på sjukhus på ett tag.

Hur veckan har varit? Ja ni, en liten kort sammanfattning kan ni väl få, av det jag minns.

Måndag: Åker in, ska vara på avd 38 klockan 15. Passar tiden. Kommer dit, nån doktor snackar lite och nån sköterska kollar tempen. Äter middag, vad minns jag inte. Duschar och tvättar mig med descutan. Får en infart i handen vid 22 tiden på kvällen.

Tisdag: Väckt klockan 06 för tempkoll. Och dags att duscha igen, tvättar med descutan igen. Ingen frukost, operationsdag. Nere på röntgen klockan 07. 07:30 får jag lugnande, en stund senare åker jag till operation. Ligger i min säng, benen läggs i gynstöd, som är vadderade. Får en filt över mig. Minns inget mer.
Vaknar vid 13-13:30 tiden. Mycket snurrig, yr, känns som om man druckit lite för mycket på  krogen ungefär. Fryser som en gnu. Får filtar och en värmefläkt. Piggnar till och blir skjutsad till min avdelning. Får mat. Äcklig fisk, ser ut som nåt med kräks på... Urk tyckte jag. Åt halva fisken och en halv potatis. Sov en stund efter det tror jag...

Onsdag: En massa besök. Försöker att stänga av slangen i ryggen, hade nämligen fått en ny på operation. Men fick veta att stenen och den extra tråden var borta nu. Mamma och gunnar kommer, Marita var där och så var Emma där. Lite senare kom Erik och barnen. Försöket med att stänga slangen provades 2 gånger på dagen, utan större framgång.

Torsdag: Testar att stänga slangen på nytt, funkar bra. Är uppe och rör på mig, vilket hjälper mycket. Tar en promenad i parken och på stora holmen. Går en sväng till apoteket oxå. Upp igen och kollar, äter lite mat. Vankar lite i korridoren. Dricker massor. Får inte åka hem, men får åka hem på permis. Lämnar sjukhuset vid 17 på kvällen. Ska vara tillbaka till 8 dagen efter. Skönt att komma hem och sova i sin egen säng.

Fredag: Går upp tidigt, äter ingen frukost. Hinner med frukosten på avdelningen. Dricker fortfarande mycket, vilket bara är bra. Stängningen av slangen funkar fortfarande bra, inte ont. Doktorn kommer, allt är bra med mig, jag ser pigg ut, har inte ont, och det bestäms att jag ska bli av med slangen i ryggen. Blir av med den vid halv tolv. Aj ont, inte skönt. Men när det väl är över blir jag nästan tårögd. Det gick ju. Får stanna på avdelningen i 3 timmar för att se att allt fortfarande funkar. Går till apoteket med några jag pratat med på avdelningen, köper fika på lilla annas. Fikar med de bekanta på avdelningen. Bara jag får åka hem idag av oss 3. Tjugo över tre lämnar jag sjukhuset. Hemma vid 16-tiden.

Å här är jag fortfarande. Försöker dricka rikligt, men svårt att hinna med att dricka så mycket som man borde. Ingen som blandar saft åt mig i tid och otid he he. Erik är iväg och spelar poker. Fick hjälp av svärmor att lägga och duscha nathalie.Skönt det. Känner mig ju fortfarande lite trött efter operation. Kroppen är heller inte van med att njuren som det varit en slang i ska fungera på egen hand nu.

Har inte ont, känns konstigt att inte ha en kisspåse att släpa på, känns ännu konstigare att inte ha en liten slang hängande ur ryggen. Men skönt, riktigt jäkla tokskönt är det. Myser. Har gosat massor med min bebis, han är nog glad över att mamma äääääntligen är hemma.


Min dotter blockade min bankdosa idag, dumma unge. Så nu måste jag gå till banken på måndag. Suck. Mer då, jo, har inhandlat en present till Erik, vad tänker jag inte tala om, vet ju inte om han snokar här.

Har balandat mat inför natten till Theo, ska blanda juice och dricka lite innan jag går och lägger mig. Erik är ännu inte hemma, å vet ni? Jag orkar inte bry mig. Skönt att vara ensam, borde väl egentligen ha fått nog av det på sjukhuset... Men nu när jag äntligen är hemma så är det skönt att slippa prata med någon, bara rå om mig själv nu när barnen sover... Bäst å njuta så länge det varar. Men tänker sova när Erik kommer hem.

Hoppas alla andra haft en bra vecka!
Kram

Kommentarer
Postat av: Malinbayard

Om de är SEMESTER att vara på sjukhus för operation vill jag då rakt INTE ha någon!!!
Jag hoppas och håller tummarna för att det kommer att gå fortsatt bra för dig.
Att vara hemma ensam i lugn och ro är ju något helt annat än att ligga ensam på sjukhus ju.

2008-03-01 @ 19:07:11
URL: http://malinbayard.blogg.se
Postat av: K

Hej vännen! USCH för det där du går och har gått igenom.. tänkt så mkt på dig, å TÄNKT ringa.. *suck* Minnet är kort å sen har jag buritburitburit senaste veckan, å det blir svårt å hinna nått alls då.. dåliga ursäkter. sorry. SKA försöka ringa. Bara sååå mkt att göra, att när jag väl blir ensam, hon sover, så såsar jag till å blir helflummig av trötthet. Du vet.. KRAM på dig hur som helst!

2008-03-02 @ 09:59:57
URL: http://emmoon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0