För 1 år sen

Klockan 4 på morgonen, den 13/10-2007 kände jag första värken. Låg i Nathalies säng. I våran säng låg Erik, och snarkade som en gris. Jag låg kvar ett tag till, minns att jag fick några värkar, vädigt korta och mycket oregelbundna. De kom och gick lite under dagen. Men de kändes tillräckligt för att jag skulle behöva koncentrera mig på dem. Just denna dagen så var det beräknad förlossning. På kvällen kom svärmor hit, berättade som det var att jag hade värkar lite titt som tätt. Men kände att det inte på långa vägar var dags att åka in. Mitt i natten, vid midnatt åkte vi in. Då var jag bara öppen någon centimeter, men livmoderhalsen var till 75% utplånad, om jag inte missminner mig helt. Barnmorskan gjorde en så kallad hinnsvepning. Efter det så bestämde vi oss för att åka hem. När jag satte mig i bilen, så kände jag att det var på gång ordentligt. Väl hemma försökte jag sova, tog alvedon, badade... men nej, det var på riktigt. Ligga ner var hopplöst, försöka slappna av i ett badkar var bara att glömma.. kunde ju inte röra mig. Kände mig som en strandad val.
Gick ner, satte mig på en stol och halvsov några timmar, mellan värkarna. Varje gång jag vaknade så skrev jag upp vad klockan var. Efter en stund kom jag fram till att jag hade värkar som varade mer än 1 minut, och kom med 2 minuters mellanrum. Vid 6 kom Erik ner, han visste att jag badat, och trodde jag låg kvar där, men det gjorde jag ju inte. Han tyckte vi skulle åka in, och det gjorde vi. Väl inne så var jag öppen 6 cm, och 10:40 så är han född. Utan någon bedövning!

Nu 1 år senare, så fick jag brev hem i brevlådan, Theo har fått en plats på dagis. På Storken. Det ligger i lekebergskyrkan. Theo ska ha samma fröken som Erik hade som dagmamma. Kul tycker jag :-). Theo ska börja inskolningen vecka 44. Då jobbar Erik eftermiddag, så han kan följa med om han vill.

Nu ska jag sätta mig och kolla på tv och ta det lite lugnt, Theo sover nämligen middag. Bäst att passa på när det är lugnt.


Kommentarer
Postat av: Ellie

Grattis Theo på födelsedagen önskar Nemone

2008-10-14 @ 16:25:14
Postat av: annah

vilken härlig läsning.

Ett år går så fort....

2008-10-14 @ 18:00:53
URL: http://nybylivet.blogspot.com
Postat av: Malin B

Det finns dagar som man alltid minns!!!

Lycka till med inskolningen.

2008-10-16 @ 16:26:45
URL: http://malinbayard.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0