Plugga?!

Läste på text-tv idag, att nu ska det bli ännu svårare att komma in på högskola... undrar vad regeringen är ute efter egentligen? Att folk inte ska bli smarta? Eller ska folk inte utbilda sig, och kunna få högre lön, vilket skulle ge mera skatt till staten? Det är nästan så man börjar tro att de som styr över sverige inte vill att folk ska göra annat än arbeta. Självklart skulle kanske det vara det bästa, i alla fall ur statens synpunkt, för det skulle ju ge mest pengar... Men ibland så känner man faktiskt som människa att man vill gå vidare, lära sig nåt nytt, ha möjlighet att göra något annat... 

Jag skrev för några inlägg sen att jag var lite inne på att plugga till medicins sekreterare... Var jätte taggad av att söka den utbildningen på Örebro Universitet. Men hasplar ur mig det till morsan som genast häver ur sig att jag inte ska tro att det är en utbildning som man gör på 8 veckor... Fattar inte vad hon fick det ifrån, men det sa hon i alla fall... Och då kändes det liksom som att hon inte tror på mig, för att i nästa stund säga att jag har såååå lätt för att lära mig och har ett riktigt läshuvud (inte helt sant... men hon kan väl få tro det om hon vill). Sen börjar jag prata med Erik om den utbildningen. Men då får jag genast höra att det är bättre att ta en KY utbildning istället. För annars får jag ingen praktik och kommer säket inte få nåt jobb efteråt heller, eftersom jag inte kunnat visa vem jag är och vad jag går för ute på någon praktikplats. Nähe, vad synd... då kunde jag glömma det då. För medicins sekreterare kan man plugga till via KY utbildning, men då får jag vackert flytta, för ingen av dem erbjuds att plugga till på distans. Så då känns det som att allt är åt skogen... varför ska jag plugga för, när ingen tror på mig, eller ger mig nåt stöd... 

När syrran skulle plugga så var mamma såååå stolt, hon var sååå duktig som klarade tenta efter tenta. Men jag då... jag kan visst ingenting... kommer inte klara någonting. Så känns det. Jag får väl gå här och trampa i samma gamla fotspår, för nåt annat lär jag väl inte klara av. 
Jag som drömde en gång att jag skulle få en titel, och ett riktigt jobb...*tårarna rinner ner för kinden*

Kommentarer
Postat av: ....

Du kan hälsa din sambo att det inte är så lätt att få praktik när man går KY-utbildningar. Det är snarare så att det är lättare att få praktik när man går på Högskolan/Universitet. Företag har inte så stor koll på vad KY är. Det är lättare att få praktik om man går på universitet eftersom det har högre status.

2009-03-28 @ 20:40:47
Postat av: Leonora - The Magic Memories

sv; okej :)

allt väl?

2009-03-29 @ 16:31:34
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/
Postat av: Vigdis

Nej, det är bara att bita ihop och invänta sommaren ;)



Ha en fin söndag! =)

2009-03-29 @ 16:43:01
URL: http://nyandning.blogg.se/
Postat av: Ellie

Du jag känner igen det där med att ingen tror på en, min mor var likadan därför gav jag upp och har aldrig kommit tillbaka efter det. Iförsig så ligger ju mitt elände med kroppen bakom att jag inte kan jobba, men ändå så hade jag varit frisk hade jag inte vågat sattsat på nått för jag orkar inte höra det klarar du aldrig mm..



Hoppas allt är bra förutom detta då?

kramis

2009-03-30 @ 00:30:29
URL: http://palandetutanfor.blogg.se/
Postat av: Designa Din Blogg - När du vill sticka ut ur mängden

Hej!

När det gäller att mobilblogga, så ska det inte kosta något mer än vad det kostar för att skicka mms:en.



Jag har för mig att det finns mer info om det här:

http://info.blogg.se/2005/december/sa-har-bloggar-du-med-mobilen.html

2009-03-30 @ 08:40:57
URL: http://designadinblogg.se
Postat av: Anna

Hej! Brukar läsa din blogg emellanåt tycker du skriver bra. Jag vill bara råda dig att börja plugga det du verkligen känner för att göra. Själv är jag i slutet av min KY-utbildning till medicinsk sekreterare (vårdadministratör) och jag tror inte det kommer bli något problem att få jobb framöver. Har för mig att man kan läsa på distans i Östersund? Ett tips bara :) Jag har testat att läsa lite andra utbildningar också men tycker KY har varit kanon i och med att man skapar en kontakt med arbetslivet när man är ute på praktiker! Hoppas du hittar något som passar dig mvh Anna

2009-04-01 @ 22:39:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0