Utbildningsinlägg

Fick en uppgift inom IT, som jag skrev, att jag skulle förklara vissa saker här på bloggen. Så det ska jag göra. För den som inte hade en blogg, fick skapa en ny, egen blogg. Men eftersom jag redan har denna, så kunde jag skriva mitt inlägg här.
Så om någon tycker att inlägget är lite "knasigt" bland mina vanliga läsare, så vet ni vad det beror på.

Upphovsrättslagen

Du får lägga ut egna bilder och texter på internet, d v s de som du själv har upphovsrätt till. Men man får aldrig kopiera någon annans verk och lägga ut det till allmänheten.  Men du får kopiera för privat bruk och bränna på en skiva till exempel, du får även bränna ett fåtal kopior till släkt och vänner.

IP-telefoni: Till skillnad från en vanlig telefon så sker detta sätt att kommunicera via telefon genom bredbandet man har. IP telefoni kan även kallas för bredbandstelefoni. Så istället för att telefonen är kopplad till telefonjacket så ringer man direkt via bredbandet.
(Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/IP-telefoni 2009-10-18)

ADSL: Bredband som går över det vanliga telefonnätet. Detta gör det möjligt för de allra flesta som har fast telefon inkopplad hos sig, att få bredband, om de vill det.
(Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/ADSL#ADSL 2009-10-18

Tunn klient: Detta innebär att jag som datoranvändare arbetar mot ett centralt nätverk. Som egen person så har jag skärm, tangentbord och mus, som är kopplat till en liten centralenhet, där det inte finns hårddisk eller operativsystem. Operativsystemet körs direkt från servern man är kopplad till, och all överföring sker genom nätverket. Så hastigheten för hur fort det ska gå, bestäms alltså av nätverkets kapacitet.
(Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tunn_klient 2009-10-18)

Brandvägg: Kan vara ett program som skyddar datorn från att obehöriga att ta sig in. Detta kan alltså finnas som mjukvara. Men det kan även finnas inbyggt i bredbandsmodemet. Man kan blockera IP nummer, portnummer eller program som försöker komma åt datorn.
(Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Brandvägg 2009-10-18)

Angående bokstavs- och sifferkombinationen som man fyller i när man skapar en ny mailadress, så är den till för att visa att man är en människa, och ingen dator som tecknar upp sig, för att skicka ut spam och så vidare. Den kombinationen på bokstäver och siffor, som ser lite "snirkliga" ut många gånger, kan datorn inte tolka, utan bara vi människor. Därav denna kod.

Det var allt för detta inlägg, nu ska jag fortsätta med nästa uppgift.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0