På kryssning dag 2

Vi somnade tidigt igår, redan vid 22 hade vi slocknat. Vi var mätta som få efter den rejäla middagen som var mycket, mycket god. Dagen började sedan vid 8 då vi gick upp och åt frukost. Det vart 2 frallor var, en mjölk till mig, en juice till Erik, och så plågade jag i mig en mycket äcklig kopp med kaffe. Vet inte hur länge kaffet hade stått, men det smakade i alla fall inte bra.

Efter frukostbestyren så skulle båten snart gå i hamn i Helsingfors. Vi var klara lagom när båten lagt till och började vår vandring mot kyrkan i berget som vi ville besöka. Det var ganska långt tid, först hade vi tänkt att vi skulle ta spårvagnsbuss dit, men vi såg kön så vi gick istället. Vi kom dit före dem som åkte bussen. Jag fick stanna till på ett apotek, och köpa ipren, för jag hade enormt ont i ryggen. Trodde det skulle ge med sig när jag rörde på mig, men tji fick jag. In på närmsta café och köpa en cola, som var rysligt dyr 35 svenska riksdaler gick den på... eller 3.50 Euro.

Väl framme vid kyrkan så vart vi inte direkt besvikna, det var jättefint där inne, se själva:

En stor fin vit byggnad som jag inte vet vad den är. Bilden vart ju inte
jättebra, men det beror på att det var så grått ute.

Gissar att detta är någon annan kyrka, fin var den i alla fall.

På vägen hem så stannade vi på ett köpcenter. Det var 6 våningar högt, fullt med affärer. Har läst någon gång att mariebergs galleria skulle vara det störta i nordeuropa, men det stämmer inte, i alla fall inte med mina mått mätt. Till min stora lycka så var det en hel våning som bestod av barnbutiker, ja alla utom ett par butiker, det var en stor hemtex butik, där de hade allt möjligt fint. Även saker till barn. En hel butik bestod av Name It kläder, jag var frälst. Köpte en klänning till Nathalie och ett par jeans till Theo. Som faktiskt inte var så dyra. Köpcentret hette Kippo tror jag...

På vägen därifrån så stannade vi på mc donalds och åt varsin mc flurry och en varsin wrap och så delade vi på en cola. Smakade bra. Sen vandrade vi tillbaka på båten och botaniserade.

Glömde tala om att jag införskaffade mig en snygg väska, se själva:

Mycket rymlig, och dessutom snygg :). 419 kr på båten :) Bilden lånade jag på www.bozzini.se

På kvällen åt vi middag på en annan restaurang, en stor köttbit vart det, och så potatisgratäng till det. Detta serverades med cider.

Efteråt så kollade vi in båten så mycket vi kunde, både längst ner, som kändes som ett ofräsht fängelse, då det ju faktiskt ligger under bildäck. Vi gick rätt snart därifrån och åkte längst upp till däck 13 där det fanns ett helt rum där man kunde sitta och spela TV-spel. Där fanns även ett disco.
Över huvud taget så är denna båt väldigt barnvänlig, då det även finns lite bad, och så finns det ett speciellt ställe för barnen att leka på. Många barnfamiljer var på båten, och jag tyckte det var skönt, känns som om jag kommit över det här med partybåtar.

På hemvägen började jag känna mig sjuk, fullproppad med Ipren gjorde att jag ändå stod ut med att besöka några akvariebutiker. Med oss hem följde bland annat en sjöborre. Som jag ska se om jag kan hitta och ta kort på.