Lunchavgift

Jag läste idag på nerikes allehanda, om lunchavgigt i skolan. Klistrar in det så får ni se.

" ALLMÄNT/LEKEBERG Publicerad: 2009-02-19 06:14

Har kommunen rätt att ta betalt av föräldrarna när barnen äter lunch i förskolan?
En förälder i Lekeberg vill pröva frågan hos skolinspektionen.

Småbarnspappan Pontus Mülow är starkt kritiskt till att Lekebergs kommun tar betalt 25 kronor varje gång hans fyraårige son äter lunch.
– Jag har kollat ett 100-tal kommuner men några regler för matavgifter finns inte, säger han.
   Pontus Mülow anser att kommunens avgift strider mot gällande regler och förordningar i skollagen och lagen om maxtaxa."

Jag måste faktiskt hålla med. Alla betalar på lika villkor med maxtaxa. Man betalar en viss procent av sin lön varje månad för förskoleplats. Har man jobb så betalar man självklart mer, har man inte jobb så betalar man självklart mindre. Är man arbetssökande, och har barnet på förskola, (man har rätt till 15 timmar i veckan), så tycker man ju att barnet ska få äta där. Men så är det inte, går barnet där 3 dagar i veckan och 5 timmar åt gången så går det ju över lunchtid. Då får man betala 25 kr extra för varje lunch som barnet äter. Är barnet där 3 timmar om dagen i 5 dagar så är ju barnet inte där vid lunch, och då betalar man självklart inte lunchen. Men visst är det väl konstigt? Om föräldrarna jobbar, nä då kostar inte lunchen någonting, men för den som är arbetslös så kostar barnets lunch. Jag tycker att det blir lite som att ta från de fattiga och ge till de rika. 
När jag inte hade något att göra om dagarna, det vill säga när jag inte gick på KFG så fick jag betala 25 kr för lunchen som Theo åt på förskolan. Nu när jag går på KFG så behöver jag helt plötsligt inte betala någon avgift för lunchen. Tycker de som styr och ställer att man möjligen är lat som inte vill ge sitt barn lunch hemma? Eller vad är problemet? Självklart ger jag mitt barn lunch på dagen när han är hemma, det är väl liksom självklart. Men om man vill hinna få något gjort (ja det tar faktiskt en jäkla massa tid att söka jobb) så är det lättare om barnet får vara på förkolan lite fler timmar åt gången. Annars känner man sig mest stressad, ska man hinna göra det och det eller kommer jag inte hinna med det. 3 timmar är inte lång tid, jag lovar!

Nu över till något annat. 


Igår så badade ju barnet tillsammans. Och det skrev jag ju om igår. De var himla söta måste jag säga. Här kommer lite bildbevis. 


Jag måste erkänna att jag är impad av sidan, vill du fixa dina bilder som ovan?
Så kan du gå in på picknik.com


Färg i mitten och svart/vit runt om.


Bara en polaroidram, behöver inte vara mer avancerat än så :-)



Efter att ha testat picknik och sett hur enkelt det är, så ska jag nog fortsätta med det. Det är dessutom riktigt kul att vara lite kreativ. Det bästa är nog att mycket är gratis, även om man kan teckna upp sig så att det kostar pengar. Men det tänker jag inte göra. 

Kanske kliar det i fingrarna sen, och kanske bloggar jag mer än 1 gång idag.

Kommentarer
Postat av: Malin B

Vilka fina bilder!

Extra bra om det är gratis att pyssla med dem. =)

2009-02-24 @ 13:10:54
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Johanna

Vilka fina barn du har!

2009-02-28 @ 11:49:39
URL: http://yoioo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0