Leukocyter och andra celler

Rubriken talar om vad jag har pysslat med i dag. Jag har försökt lära mig om kroppens olika celler. Men det är lite förvirrande. Man har ju hört att man har vita blodkroppar i blodet, som är immunförsvar. Men när man sen börjar kolla upp de vita blodkropparna, så finns det ett antal olika... Det blir lätt rörigt, kan jag säga.
Egentligen borde jag fortsätta med mina studier, men det vart så himla tokigt, eftersom jag skulle skriva om celler, och så var det lita andra uppgifter, men det hittade jag inte fakta om, i den boken som det stod att vi skulle använda. Lyckligtvis så har min mamma en bok om celler, som hon hade en gång för rätt längesen. Men jag tror att den är rätt aktuell fortfarande. Tror till och med att det står att man kan använda den, om man läser om referenslitteratur. Ja, ja, jag har till den 9:e Oktober på mig, det är ju en stund. Men det är en massa annat som ska göras tills dess också, inte bara ett ämne jag läser åt gången, utan fyra.
Snart ska jag gå in och börja med maten. Idag blir det fiskpanetter och potatismos. Enkelt och bra, och den här gången ska jag göra potatismoset själv, har ju fuskat de senaste gångerna och använt pulvermos. Som jag inte alls tycker om egentligen. Smakar inte ens potatis, i alla fall inte i min mun.
Ikväll så ska Nathalie på nying. Så jag ska gå med henne dit, och lämna henne där. Ska prata med en av ledarna där, fick erbjudande om att vara med att leda en barngrupp som ska ha gymnastik. Jag tyckte att det lät kul. Inget jag får betalt för, men det kan vara kul att göra nåt som är värdefullt för barnen. Tycker jag i alla fall.
Imorgon ska Nathalie på kör, på eftermiddagen, på kvällen ska jag iväg på körövning, jag med. Vi får hoppas att det går bra. Men det kommer det säkert att göra.
Tänkte att jag skulle hämta en väska som jag ska låna, till min östersundsresa. Ska nog gå och hämta den innan jag börjar med käk.
Så då bör jag avlägsna mig här ifrån precis just nu!
Just det... visste du att just DU är uppbyggd av 50 biljoner celler?

Kommentarer
Postat av: Anna

Skulle det vara så att det dyker upp frågor i "skolan" eller när du gör dina uppgifter så är det fritt fram att fråga, jag hjälper gärna till :)

Mvh Anna

2009-09-16 @ 20:30:09
Postat av: katja

vad kul att du börjat plugga. Har en kusin som är läkarsekreterare.. visst var det inte så lång utbildning för det? Eller minns jag helt fel kanske.



2009-09-16 @ 21:06:52
URL: http://pavargataistan.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Jag är själv sjukvårdsutbildad och du gör ett bamsejobb med att lära dig kroppens alla delar. Att sen gå in på enstaka celler, det är ju en ordentlig överkurs =)

Lycka till med studierna!

PS. Jag har en utmaning åt dig på min blogg... ds.

2009-09-16 @ 23:30:05
URL: http://barn-ombord.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0